Az ősz ezer arca: hosszú hétvége a Soproni-hegység és a Hanság környékén

Az embereket két részre lehet osztani: van, aki nem szereti az őszt, mert esős, nyirkos, szeles, legtöbbször már nem elég egy rövidnadrág és egy könnyű póló, ráadásul nagyban kapcsolódik hozzá a "vége van a nyárnak, a szabadságnak, jön a suli és a szürke hétköznapok" érzés. Mások, mint mi is, imádják ezt az évszakot, hiszen vége az allergiánknak, ezer színben pompázik az erdő, gombacsaládok dobják fel a talajszint képét, és visszatérhetünk a közepesen hosszú-hosszú túrákhoz, hiszen nem pusztulunk meg a melegben pár km után. Így nem is volt kérdés, hogy megnyújtjuk az október 23-i hosszú hétvégét, és felfedezünk egy eddig még ismeretlen vidéket. Nyáron már kipipáltuk Kőszeg környékét, itt volt hát az ideje felfedezni hazánk egyik kisebb középhegységét, a Soproni-hegységet. Nézzük, hogy milyen programokat tudtunk belezsúfolni ebben a 4 napba úgy, hogy azért pihenten érkezzünk vissza a munka világába.

1. nap: Körtúra Ágfalváról ~ 16.5 km, 550 m emelkedés
Nem kapkodtuk el az indulást, mégiscsak szabin van az ember...így szokásunktól eltérően majdnem dél volt, mire nekivágtunk az útnak. Ezen a napon az ősz ezer arca közül a legkedvesebbet mutatta felénk, a napsütéseset. Az ágfalvai dekorációk gondoskodtak róla, hogy már az indulás pillanatában megszeressük ezt a kört.

A második pozitívum ezen a túrán bő egy km-nél ért minket: egy kilátó amiről szépen be lehetett látni a környéket. Ideális hely volt egy gyors ebédhez :) Később a Poloskás-bérc csúcsán is van egy nagyobb kilátó, megéri felmenni oda is.

A Soproni-hegység nem a "legvadregényesebb" táj, igazából szinte végig jól járható, "farmeres kirándulós" utakon haladhattunk. Szuper bevezetője volt ez a kis kirándulás a hétvégénknek, mégis maradt bennünk egy kis hiányérzet: foltos szalamandrát sajnos a Szalamandra-tónál sem láttunk.

2. nap: Hany Istók és Gyöngyvirág tanösvény ~ 8 és 4 km, a szintemelkedés elhanyagolható volt
Ezt a két tanösvényt nem a megszokott appokban találtuk, hanem a Fertő-Hanság Nemzeti Park honlapján. Bátran vágtunk nekik GPS track nélül is, gondolván, hogy ezeket kezdő kirándulóknak, sétálóknak alakították ki, tuti nem lehet elvéteni... spoiler veszély: de, el lehet. Főleg, ha akkora a köd, hogy a kocsiból sincs kedved kiszállni. Szívesen részletezném a Hanság csodáit, ha láttunk volna belőle valamit. Így emlékeink a napról eléggé szegényesek: köd, nyálkás idő, pókhálóval teljesen beszőtt kilátó, amit 5 percig vágtunk (nem vicc, tényleg így történt!), mire feljutottunk, hogy aztán ködbe vesző, tőlünk 20 méterre legelésző teheneket(?) szemlélhessünk. A tehenekben egyébként nem vagyok biztos, mivel "Veszélyes állatok!" felirat díszítette a kerítés, így igazából T-rexek is lehettek volna. Jártunk már több tanösvényen is, így az sem újdonság, hogy ezek egy része autóval járható szakaszt érint. A Hany Istók tanösvény esetében rajtunk és egy bicajoson kívül csak autókkal találkoztunk...

A Gyöngyvirág tanösvény minden leírásban úgy szerepel, hogy "a tanösvény jelzése a kék T betű, melyet az egész út során jól lehet követni". Újabb spoiler veszély: ez az első pár száz méteren van így. 10 éve kb. lehet, hogy jól láthatóak voltak a kék T betűk, sajnos 2020-ban elég halványak és ritkásak voltak már.

3. nap: Soproni kilátó túra ~ 13.5 km, 400 m emelkedés
Ha csak egy túrára van időtök a Soproni-hegységben, akkor ezt tudom javasolni! Könnyen járható, de azért van benne 1-2 kisebb emelkedő, így kihívás is akad, cserébe több kilátót is érint, amelyekről szép időben egész messzire ellátni. Igen, szép időben, nekünk pedig mákunk volt, mert bár reggel a roló felhúzása után még mocsok köd fogadott minket, mire felértünk az első kilátó tetejére már kitisztult a levegő.

A kör egyébként pár ponton érintette az első napi utunkat, és nagy része a Ciklámen tanösvénnyel együtt halad. Egyetlen negatívuma, hogy turisztikailag preferált pontokat is sokszor érint, így ha nyugalmas, ember-mentes napra vágytok, akkor ne hétvégén vágjatok neki ennek az útnak!

4. nap: Nagy-Gerecse ~11.5 km, 360 m emelkedés
Igen, ez eléggé máshol van, mint Sopron. :) Mivel a közeli helyek jó részét már láttuk, így kicsekkolás után szedtük a sátorfánkat, és meg sem álltunk Tardosig. Persze ez úgy hangzik, mintha szétvetett volna minket a kirándulási kedv, de bevallom, tanakodtunk egy ideig, hogy nekivágjunk-e, hiszen a nyálkás, esős idő nem segített. Természetesen utólag nagyon örülünk, hogy nem hagytuk magunkat, hiszen az őszi, néhol homályba vesző Gerecse fantasztikus látvány nyújtott!

Bár az eredeti leírás egyes részei annyira homályba vesztek, hogy nem is láttuk őket az útvonalon: hová tűnt egy komplett sziklafal? És miért vezet át a track egy lezárt területen? (A kék háromszög jelzés egy kerítéssel lezárt területen megy keresztül. Természetesen senkinek sem javasoljuk a birtokháborítást/kerítésmászást.)

A 4 napot így végül 54 km-rel zártuk, persze a számoknál ismét fontosabb a megannyi élmény és a megismert úgy helyek, ösvények.

Ha további képeket szeretnétek nézegetni a hétvégénkről, vagy a korábbi élményeinkről, látogassatok el az Insta oldalunkra

Tippek:

Amit ajánlok:
Hanság Vendégház, Kapuvár: szép, tiszta, jól felszerelt szobák, kedves tulaj, csendes környék
Kantár fogadó, Vitnyéd (Kapuvár mellett): isteni a cipóban tálalt fokhagymakrém levesük!

Amit nem ajánlok:
Holiday palacsintázó, Kapuvár: zárás előtt 1 órával kifogytak a banánból és a túróból és már nem tudtak palacsintát adni az utánunk érkezőknek. Mi kb. fél órát vártunk a 4 palacsintánkra, aztán nem működött a kártyás fizetés sem.

Amire figyeljetek: Kapuváron vasárnap a legtöbb bolt zárba tart, így a pékség is. Van viszont Spar, ami így nekünk életmentő volt. :)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon