Márianosztráról a Nagy-Gallára

Hova menjünk március 15-én? Mivel az elmúlt hetekben voltunk a Gerecsében. a Vértesben és a Bakonyban is, így a Börzsöny-Pilis-Mátra célpontok között vacilláltunk. Végül is a Börzsöny lett a befutó. Nem akartunk túl hosszút menni, mert a hét közepén futottunk egyet és 2 nappal korábban a Burok kör 30 km-es távját teljesítettük. 6 órai kelés, szendvicskészítés és indulás Márianosztrára. 8 után már kicsivel a szokásosnak mondható játszótér-iskola-börtön parkolóban is voltunk. Gyors öltözés és jön a fekete leves: valami fémesen csillog a hátsó keréknél. Egy nagy szög lóg ki belőle. Elég stabilan a mintázatban állt, ezért sok mindent hirtelen nem tudtam vele kezdeni, legalább nem ereszt, amíg bent van.

A piros L jelzésen elindulunk a faluból kifelé, a szántóföldek széléről még látható egy darabig a Bazilika / börtön épülete, a másik oldalon pedig a bánya körvonalai látszódnak. Aztán hamar bevisz az út az erdőbe és nemsokára egy éles balkanyarral megindul fölfelé az út is az emelkedőn. Egész jól jelölt szakaszról van szó, nem nagyon kell a térképet nézegetni. Ha végig követjük a PL jelzést, akkor a Zuvári várromhoz juthatunk.

Mi most nem mentünk fel oda, hanem a kék L jelzésen elindultunk lefelé a hegyről, amíg pár száz méter múlva be nem csatlakoztunk K jelzésbe (jobbra forduljunk és az OKT jelzést kövessük). Az utunk nemsokára egy éles balkanyarral elindul lefelé az ösvényen. Pár méter múlva van egy kis trükk, mert balra a friss festések, míg jobbra a régi jelzések is látszanak még. Mi menjünk lefelé/balra a patak felé, amit aztán keresztezünk is. Innen gyakorlatilag folyamatosan emelkedőn fogunk felfelé menni a Nagy-Galláig. (Egy darabig egy drótkerítés mellett gyalogolunk, és még egy elágazásnál figyelnünk kell az új és a régi festésekre, most a jobb oldali utat válasszuk.) Nemsokára tájékoztató táblákba botlunk és a Z négyzet  jelölés is csatlakozik a K-hoz. Nagyjából 30 méter múlva a kék  jelzésen induljunk el felfelé balra. A dolog szépsége, hogy 300 méteren 93 méter szintemelkedést kell letudnunk. Na, itt ütött be két nappal ezelőtti 30 km, a lépteink nem voltak túl energikusak :-)  A csúcson a látvány magával ragadó, szerencsére egész tiszta időt fogtunk ki, a Duna és a Pilis is tisztán látható volt.

Tartottunk egy nagyjából 10 perces pihit (=sok fotó és fejenként 2 szendvics). Innen lefelé a K
 és utána a K jelzésen mentünk tovább. Amikor épp arról beszélgettünk, hogy az előttünk lévő erdős rész kicsit hasonlít a Pilisre, akkor ágak kezdtek recsegni előttünk. Hamar rájöttünk, hogy valamilyen állatok közelítenek, csak még nem tudtuk, hogy mik jönnek :-) Egy pillanat alatt két szarvas vágtatott keresztül az úton és tűnt el a fák között.

A fák közül kiérünk egy rétre, a Pribék-tisztásra, ahonnan gyakorlatilag igen egyszerű az utunk: ha a Z jelzést követjük akkor visszajutunk Márianosztrára. Az út innen gyakorlatilag folyamatosan lejt és nemsokára a Bazilika/börtön óriási épülete mutatja, hogy merre is megyünk. A faluba érve a feszület után ki is van táblázva, hogy mit merre találunk, így gyakorlatilag itt se nagyon kell már a térképet használnunk.

Még lőttem 1-2 fotót a böriről, átöltözés, cipőcsere és kezdődik a második műszak: nézzük meg a szöget. Nem szaporítom a szót, gyakorlatilag egy 8 centis fémdarab ékelődött be a barázda alá. Muszáj volt megemelni az autót, hogy beférjen a kezünk. Némi birkózás után sikerült a műtét, kijött a dolog, így már csak a hazaút volt hátra.

Összegezve, ezt a túrát mindenkinek ajánlom, aki valami új és kevésbé frekventált helyen szeretne kirándulni: a táv 11,75 km hosszú, egy komolyabb emelkedővel, de ezt a szép kilátás ellensúlyozza.

Ha tovább kalandoznátok velünk, akkor csekkoljátok le Insta oldalunkat!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon